Het is een trend: het kiezen van wijn makkelijk maken. De consument handvatten geven. Ooit kon je zonder wijncursus je weg niet vinden tussen de Pomerols, Gigondassen en Amarones. Vervolgens kwam uit Australië de gewoonte overwaaien om in plaats van geografie het druivenras als titel te gebruiken. Toen begonnen wijnwinkels als Grape District een smaakprofiel te gebruiken om wijn in te delen en nu is er weer een stap gezet: in de wijnserie The Pairing Collection vertelt het etiket over de combinatie met eten. ‘Chops & Burgers’ staat er met grote letters; ‘Bordeaux’ en ‘merlot – cabernet sauvignon’ moeten het met kleinere doen. ‘Salmon & trout’ is er nog een (witte Bordeaux, sauvignon blanc – sémillon), net als ‘Cheese & Crackers’ (Beaujolais, gamay). De twee resterende varianten heeft AH niet.
Wat ik proefde was goed. Een beetje gelikt, hooguit. Zeer aromatisch, sappig, wat ruggengraat; lichtjes over de top maar zeer aansprekend voor wie niet alle dagen wijn drinkt. Als ik geen etiket had gezien, had ik gedacht dat ze uit de Nieuwe-Wijnwereld kwamen. Aan de andere kant, de Beaujolais, met zijn lekkere kersensmaak en rode bietengeur (en bij deze een vermoeden van wat soepel restzoet) is een fenomeen dat vooralsnog alleen uit Frankrijk komt. Koelen, al dit moderne wijnwerk, ook het rood dus. Dan is het heerlijk.
The Pairing Collection, 3 varianten, € 5,99
Albert Heijn